ثبت دامین

ثبت دامین

ثبت دامین

ثبت دامین

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

۰۴
شهریور

قبل از پرداختن به ثبت دامنه با پسوند دلخواه ابتدا با مفاهیمی ابتدایی در این حوزه می پردازیم. نام دامنه یک رشته ای در زمینه شناسایی وب سایت می باشد که حیطه استقلال اداری، برای کنترل در اینترنت را تعریف می کند. به طور کلی، یک نام دامنه، مرتبط با آدرس آی پی سرور سایت (IP) است، مانند یک رایانه شخصی که برای دسترسی به اینترنت استفاده می شود، یک وب سایت در یک سرور میزبانی از طریق اینترنت با هم ارتباط برقرار می کنند.

عملکرد مهم دامنه این است که اسامی به راحتی قابل شناسایی و قابل ذخیره سازی به منابع عددی که در اینترنت وجود دارد را ارائه کند.

جهت بررسی و تهیه دامنه می بایست ابتدا از آزاد بودن آن مطمئن شد یعنی نام انتخابی ما در اختیار شخص یا به ثبت شرکتی نرسیده باشد که این امر توسط سایت های معتبر و از اطلاعات whois استفاده می‌کنند .

به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه بایستی بدانید که نام دامنه همان نام سایت است و پسوند دامنه بیانگر نوع سایت خواهد بود (مانند org). گاه در مورد دامنه ‌های جهانی برای انتخاب یک نام دامنه مناسب معیارهایی را باید در نظر گرفت که در موفقیت وب‌سایت بسیار مؤثر خواهند بود از جمله ، پسوند آن مناسب با نوع فعالیت وب‌سایت باشد .

پسوندهای متفاوتی برای دامنه‌ها می‌توان استفاده کرد که این پسوندها تعیین کننده نوع فعالیت با آن وب‌سایت می‌باشند که این قابلیت را می دهد که ثبت دامنه با پسوند دلخواه  خود را انجام دهید.

سایتهایی که فعالیت آنها به کشورشان خلاصه می‌شود غالبا از پسوند همان کشور استفاده می‌نمایند.

ثبت دامنه با پسوند دلخواه :

بدون انتخاب پسوند، ثبت دامنه امکان پذیر نمی‌باشد در نتیجه می توان به اهمیت قضیه انتخاب پسوند برای یک آدرس پی برد و می توان گفت که این موضوع اجباری می‌باشد . پسوندهای مجاز و معتبر هر روزه به گوشمان خورده است و روز به روز تعدادشان بیشتر می شود که در واقع پسوندهایی هستند که تایید شده باشند.  قبل ثبت دامنه با پسوند دلخواه بایستی استعلام مالکیت دامنه بدانید  این پسوندها در سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند.


 

پسوندهای عمومی :

می‌توان از.com ثبت دامنه .net , .org که برای بسیار از افراد شناخته شده می باشند و عمومی محسوب می‌شوند نام برد که استفاده برای عموم و هر نوع کاربری ممکن است. ثبت دامنه ها از طریق شرکتهای ثبت کننده که از سمت ICANN معتبر اعلام شده اند یا نمایندگیها امکان پذیر است .

با توجه به اینکه دامنه های اعلام شده هر یک از نشان هایی برای منظور خاص بهره برده اند ( .org ارگانها ، .net شبکه و خدمات اینترنتی ، .com نشان دهنده شرکتهای تجاری و مربوط به اقدامات اتقتصادی ) ولی در عمل منع و مانعی برای استفاده از این پسوندها وجود ندارد.

 در این میان پسوند .com بیشترین مشتری را دارد و بسیاری از دامنه ها بر روی این سه پسوند ثبت شده اند.

- پسوندهای ویژه (خاص):

ثبت دامنه با پسوند دلخواه،پسوندهایی که برای ثبت آنها می‌بایست حتما مدارکی خاص به نیک ارسال شود به دلیل داشتن مقررات خاص ، شامل مواردی می باشند که نمونه ای جهت دانستن و برای عنوان مثالی ارائه شده است.

موقعیت جفرافیایی و تاریخی (هر نام و مشخصه ای که به یک مکان خاص یا شخص یا مناسبت یا مکان و حتی واقعه تاریخی اشاره داشته باشد ) .biz, .edu, .info, .gov, .int, .pro, aero, .arpa, .coop, .museum

پسوندهای ملی (کشوری):

علاوه بر پسوندهای عمومی و ویژه در بالا به آنها اشاره شد ، کشورها نیز می‌توانند پسوند با کد کشور خود را که با توجه به قوانین بین المللی یک کد دو حرفی می باشد ، هاست درخواست نمایند که اداره این پسوندها ، قوانین و نحوه دریافت و خرید آنها در اختیار دولتها یا مراکز مورد تایید توسط مراجع رسمی آن کشور می‌باشد ، این مورد با توجه به روابط بین کشورها هر کشور می تواند این کدهای اختصاصی و منحصر به فرد خود را برای دیگر کشورها آزاد و یا محدود قرار دهد.

.ws, .tv, .cc, .fm, .mw, .it

 

نمونه‌هایی از پسوندهای جدید:

site

website

club

wiki

news

xyz

io

taxi

business

shop

vision

 

اهمیت نام دامنه به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه:

پس از اینکه تصمیم بر ثبت دامین با پسوند دلخواه خود را گرفتید و تعرفه سرور مجازی در صورت تایید نکته اصلی و شامل اهمیت نام خود دامنه است که می بایست یک بازخورد از نوع خدمات ما به بازدیدکنندگان اینترنتی ارائه دهد و هم خوانی کامل بین محتویات وب سایت که به نمایش در می آید و نام دامنه ما وجود داشته باشد که فرمت تهیه آن به صورت ترکیبی حروف و عدد و استفاده از خط فاصله از سه الی شصت و چهار حرف و کاراکتر ( البته بدون فاصله ) می باشد ، استفاده نمود .

ICANN

شرکت اینترنتی است که ثبت کننده  نام‌ها و اعداد می‌باشد ، یک سازمان بین‌المللی مستقر در کالیفرنیا است که وظیفه آن مدیریت نام‌های دامنه عمومی و کشوری می باشد. ICANN لیست کاملی از ثبت دامنه ها را منتشر می کند که اطلاعات ثبت شده مربوط به نام دامنه در یک پایگاه داده آنلاین موجود در WHOIS نگهداری می شود.

 

.

  • iranhost domain